Monday, August 18, 2008

The Country We Love

Saya mengaku yang sayalah orangnya yang telah perkenalkan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) semasa saya menjadi Menteri Pelajaran.

2. Walaupun kita sudah merdeka lebih 15 tahun ketika itu tetapi bilangan kelulusan daripada universiti tidak ramai, terutamanya di kalangan orang Melayu. Jumlah jurutera, doktor perubatan, arkitek dan lain-lain ahli profesional amat kecil dan menyedihkan. Sebaliknya maju mundurnya bangsa dan negara bergantung kepada ketinggian jumlah rakyat yang berilmu. Tidaklah sihat bagi Malaysia jika dari rakyat berbilang kaumnya jumlah Melayu dan bumiputera lain yang berkelulusan universiti sangat berkurangan. Setelah Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan maka jumlah penuntut Melayu di tiga buah universiti tempatan sudah bertambah dengan banyaknya. Tetapi kemasukan sahaja tidak akan dapat menambah jumlah Melayu yang berpelajaran tinggi jika ramai yang diterima masuk tidak lulus dan tidak berjaya memperolehi ijazah.

3. Kita terpaksa menerima hakikat bahawa ramai penuntut Melayu dan bumiputra lain yang diterima masuk universiti memiliki kelulusan yang kurang baik daripada penuntut bukan Melayu. Samada mereka mendapat ijazah universiti atau tidak bergantung kepada kegigihan mereka menumpu sepenuh masa untuk menguasai ilmu melalui proses-proses pembelajaran ala universiti.

Continue reading AUKU - AKTA UNIVERSITI DAN KOLEJ UNIVERSITI.
THE MALAYSIAN BAR COUNCIL

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 15, 2008 3:44 PM | Permalink | Comments (441) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. Non-Malays and maybe quite a few Malays have strongly criticised my piece on the Bar Council. I am made out to be against free speech, human rights etc.

2. What I was talking was about sensitivity - about the need for people to be sensitive to the feelings of other people. It was not about Islam or its teachings or its history per se. It is about the Malays and the non-Malays in this multiracial, multi religious country and their sensitivities.

3. You may not notice it but I also mentioned the sensitivities of other races in Malaysia.

Continue reading THE MALAYSIAN BAR COUNCIL.
DEMOKRASI

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 14, 2008 1:13 PM | Permalink | Comments (349) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. Pengasas-pengasas negara kita Malaysia telah pilih sistem demokrasi untuk politik dan pentadbiran negara kita.

2. Ini bukanlah sistem asli kita. Sistem kita ialah sistem Raja berkuasa mutlak (absolute monarchy). Tetapi oleh kerana Raja tanpa sokongan rakyat begitu lemah sehingga terpaksa serah negeri-negeri mereka kepada British, maka rakyat telah bangun pada 1946 untuk menebus balik negeri-negeri Melayu bersama Raja dan meneruskan peranan politik mereka melalui Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan.

3. Demokrasi memberi kuasa kepada rakyat untuk mentadbir negara mereka sendiri. Adalah dipercayai rakyat tentu bijak dalam pemilihan pemimpin mereka. Mereka tentu tidak akan pilih orang yang ternampak jelas akan rosakkan negara mereka dan membinasakan mereka.

Continue reading DEMOKRASI.
MAJLIS PEGUAM MALAYSIA

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 13, 2008 12:41 PM | Permalink | Comments (549) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. Sejak Barisan Nasional dibawah pimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, dan sejak Dato Zaid Ibrahim, sebagai de-facto Menteri Undang-Undang, cuba menawan hati Majlis Peguam dengan memberi kuasa kepada ahli majlis memilih hakim, dan memberi sagu hati kepada bekas-bekas hakim yang disingkir, Majlis Peguam Malaysia begitu garang sekali.

2. Selepas rusuhan kaum tahun 1969, pemimpin-pemimpin ketiga-tiga kaum di Malaysia telah bersetuju bahawa perkara-perkara sensitif seperti kedudukan Raja-Raja, bahasa rasmi, hak kaum-kaum, agama Islam sebagai agama rasmi, tidak akan dibincang atau dibahas secara terbuka. Sebabnya ialah kemungkinan perbincangan akan membakar hati pihak-pihak yang tersentuh yang boleh membawa kepada kestabilan negara terancam dan rusuhan kaum berlaku.

3. Semua kaum dan pemimpin-pemimpin mereka menghormati persefahaman ini semasa Tun Razak, Tun Hussein dan semasa saya menjadi Perdana Menteri. Ada juga cabaran-cabaran terhadap persefahaman ini tetapi tidak serius dan dapat ditangani.

Continue reading MAJLIS PEGUAM MALAYSIA.
CORAT-CORET/SNIPPETS

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 12, 2008 8:20 AM | Permalink | Comments (350) | TrackBacks (0) | Previous Blog
Terengganu

Saya telah dijemput oleh badan bukan Kerajaan (NGO) Melayu yang saya tidak kenal dan tidak pernah dengar untuk berceramah di Kuala Terengganu. Umumnya tajuk ceramah ialah berkenaan masa depan orang Melayu.

Dahulu tidak ada keperluan untuk menubuhkan NGO untuk bincang tajuk seperti ini. Parti UMNO akan mengadakannya. Daripada forum anjuran UMNO-lah datang cadangan untuk mengadakan MARA, Bank Bumiputra, Tabung Haji dan lain-lain. Tetapi sekarang orang Melayu tidak lagi lihat UMNO sebagai pembela dan pejuang nasib orang Melayu. Demikian forum para intelek Melayu yang diadakan di Johor membuat keputusan menghantar memorandum mereka bukan kepada UMNO, bukan kepada Kerajaan pimpinan UMNO tetapi kepada Raja Melayu.

Saya menyahut jemputan ini bukan sahaja kerana tajuknya menarik bagi saya tetapi juga kerana sudah 10 tahun saya tidak ke Kuala Terengganu.

Continue reading CORAT-CORET/SNIPPETS.
RASUAH POLITIK

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 11, 2008 3:51 PM | Permalink | Comments (302) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1) Di waktu kita pinda perlembagaan Umno supaya sesiapa yang ingin bertanding jawatan Presiden perlu mendapat pencalonan 30% daripada bahagian atau 60 bahagian, tujuan kita ialah untuk jawatan itu tidak ditandingi oleh orang yang tidak serius dan juga supaya wang tidak dapat disogok kepada jumlah bahagian yang begitu banyak.

2) Syarat ini dipercayai tidak akan menghalang mereka yang betul-betul berbakat untuk melayakkan mereka bertanding.

3) Sebelum ini dalam pertandingan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden walaupun saya sendiri dapat pencalonan daripada bahagian amat banyak tetapi undi yang saya dapat di Perhimpunan Agong amat kecil. Hanya 43 sahaja lebih daripada lawan saya. Dipercayai ada sesuatu yang berlaku kepada wakil-wakil setelah sampai ke Perhimpunan Agong. Pindaan telah dibuat kepada Perlembagaan supaya sesiapa yang dicalonkan oleh bahagian akan dapat 10 undi bonus. Peruntukan ini tidak berkesan. Justeru itu diperkenal sistem kuota seperti yang terdapat sekarang.

Continue reading RASUAH POLITIK.
MENGAJAR SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 10, 2008 7:52 PM | Permalink | Comments (620) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. Saya mengaku bertanggungjawab berkenaan mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Kerana itu ramai yang menuduh saya tidak bersemangat kebangsaan Melayu, tidak utamakan bahasa saya.

2. Izinkan saya membuat sedikit penjelasan sebelum saya dihukum.

3. Pendapat saya ialah mereka yang bersemangat kebangsaan Melayu tidak harus utamakan hanya penguasaan bahasa ibunda sahaja tetapi juga melihat bangsanya bediri sama tinggi, duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa yang maju di dunia. Hanya dengan fasih bertutur kata dalam bahasa sendiri dengan ilmu pengetahuan yang cetek tidak akan menjadi bangsa kita mulia dan mampu bersaing dengan jayanya dengan bangsa-bangsa maju dan dianggap setaraf dengan mereka.

Continue reading MENGAJAR SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS.
WHITHER MALAYSIA

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 8, 2008 11:00 AM | Permalink | Comments (645) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. I am very touched by the response to my article "The Country We Love" (July 27, 2008). We may have our differences, we may be of different races but it seems that we all love this country.

2. I have been abroad hundreds of times but I never fail to look forward to returning home. And as I step off the plane I would feel that sense of belonging that almost move me to tears. I am quite sure that every Malaysian feels this way upon returning to this, our very own homeland.

3. As Malaysia we are not an old country for we came into being only slightly more than 50 years ago. But it had been a very eventful half a century.

Continue reading WHITHER MALAYSIA.
CRONYISM AND THE NEP

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 6, 2008 8:49 AM | Permalink | Comments (601) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. When the New Economic Policy began to show some results in the early eighties, the Western Press and local opponents of the Government began to talk about cronyism. Whoever succeeded in a developing country like Malaysia, did so because they were the chosen favourites of the Government, particularly the head of the Government.

2. I came in for virulent attacks because some Malays actually did well in business. They were all labelled my cronies whether they were indeed my cronies or not. Anyone who succeeded was immediately defined as my crony.

3. Many close friends, relatives and members of my family who failed in business would not be called cronies.

Continue reading CRONYISM AND THE NEP.
A CENTURY OLD SCHOOL

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at August 5, 2008 7:21 AM | Permalink | Comments (389) | TrackBacks (0) | Previous Blog
1. I came back from a holiday in Croatia to attend the centenary celebration of my alma mater, Kolej Sultan Abdul Hamid or Sultan Abdul Hamid College recently.

2. It was a sentimental occasion. Seeing the old school, quite unchanged since I was admitted into Primary I way back in 1932 brought back many sweet/sad memories.

3. The centenary was more meaningful to me because the school was founded by my father who was also its first headmaster. He used to tell me of his experiences when he was headmaster there.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home